37. Tjia Zjèn / het Gezin (de ‘Clan’)


Het teken is een illustratie van de wetten die in de familie gelden. De bovenste sterke lijn stelt de vader voor, de onderste de zoon, de vijfde sterke lijn de echtgenoot, de tweede (weke) lijn de echtgenote. Ofwel de beide sterke lijnen op de vijfde en derde plaats stellen twee broers voor, de daarbij behorende lijnen op de vierde en tweede plaats hun vrouwen, zodat alle familiebetrekkingen en verhoudingen in de familie op zinvolle wijze tot uitdrukking worden gebracht. Elke lijn op zich heeft de met haar plaats overeenkomende natuur. Dat op de zesde plaats, waar men misschien een zwakke lijn zou verwachten, toch een sterke lijn staat, wijst duidelijk op de sterke macht die van het hoofd van de familie moet uitgaan. Deze lijn moet hier niet worden beschouwd in haar hoedanigheid van zesde, maar van bovenste lijn. Dit teken laat zien hoe de wetten die in het gezin werken naar buiten de staat en de wereld in orde houden. De invloed die van het gezin uitgaat wordt gesymboliseerd door het beeld van de wind die door het vuur wordt opgewekt.
www.itjing.nl

HET OORDEEL

Het Gezin.
Bevorderlijk is de standvastigheid van de vrouw.

De grondslag van het gezin is de verhouding tussen man en vrouw. De band die het gezin bijeen houdt ligt in de trouw en de standvastigheid van de vrouw. Haar plaats is binnen (tweede lijn), de plaats van de man buiten (vijfde lijn). Dat man en vrouw hun juiste plaats innemen is in overeenstemming met de grote natuurwetten. In de familie is een sterke autoriteit nodig: dat zijn de ouders. Als de vader werkelijk vader is en de zoon werkelijk zoon, als de oudere broer zijn plaats van oudere broer inneemt en de jongere zijn plaats van jongere broer, als de echtgenoot werkelijk echtgenoot is en de echtgenote echtgenote, dan is het gezin in orde. Is het gezin in orde, dan komen al de maatschappelijke verhoudingen van de mensheid in orde.
Drie van de vijf maatschappelijke verhoudingen vinden wij in het gezin: die tussen vader en zoon: de liefde, tussen man en vrouw: de eerbaarheid, tussen de oudere en de jongere broer: de orde. De liefdevolle eerbied van de zoon wordt vervolgens in de vorm van plichtsgetrouwheid overgebracht op de vorst, de orde en de toegenegenheid der broers in de vorm van trouw aan de vriend, als toegewijdheid aan de superieur. Het gezin is de kiemcel van de maatschappij, de natuurlijke bodem waarop de uitoefening van de morele plichten door natuurlijke genegenheid wordt vergemakkelijkt, zodat in deze beperkte kring de grondslag wordt gelegd van waaruit alles wordt overgebracht op de menselijke verhoudingen in het algemeen.
www.itjing.nl

HET BEELD

Wind komt voort uit vuur.
Het beeld van het Gezin.
Zo heeft de edele in zijn woorden: zakelijkheid,
En in zijn levenswandel: duur.

Hitte wekt kracht op: dat is de betekenis van de wind, die door het vuur wordt opgewekt en eruit tevoorschijn komt. Dat is de werking van binnen naar buiten. Hetzelfde is noodzakelijk bij het bestuur van het gezin. Ook hier moet de werking van de eigen persoon op anderen uitgaan. Om zulk een invloed te kunnen uitoefenen, moeten de woorden kracht hebben; dat kunnen ze alleen dan wanneer ze op iets reëels berusten, zoals de vlam op de brandstof. Alleen wanneer de woorden zakelijk zijn en duidelijk betrekking hebben op bepaalde omstandigheden hebben zij invloed. Algemene gesprekken of vermaningen richten totaal niets uit. Verder moeten de woorden worden ondersteund door een onder gelijke omstandigheden gelijk optreden, evenals de wind werkt door zijn duur. Slechts een welbewuste, consequente handelwijze zal indruk maken op de anderen, zodat zij zich kunnen aanpassen en zich er naar richten. Zijn woord en daad niet met elkaar in overeenstemming en consequent, dan blijft de werking uit.

 

– Advertentie –
Cursus WordPress training workshop